Veranderen en je medewerkers gaan mee!

Bert HendriksBlog, Nieuws

Veranderen en je mensen meekrijgen, wat vertel je ze dan als ondernemer?

Ik ben de afgelopen week betrokken geweest bij een bedrijf in verandering waarover de medewerkers geïnformeerd werden. Een goede bijeenkomst waarin met veel enthousiasme werd verteld welke veranderingen de medewerkers te wachten staat.
Vanuit mijn praktijk heb ik daar vaker mee te maken en weet uit ervaringen en onderzoek welke factoren van belang zijn voor een goed veranderverhaal. Hieronder staan mijn ervaringen en adviezen.

Ondernemingen veranderen onder andere doordat de omgeving waarin zij zich begeven voortdurend verandert en om continuïteit te waarborgen, zullen zij moeten meebewegen in deze dynamiek. Iets wat overigens voor alle bedrijven van belang is, willen zij overleven. Dat heeft tot gevolg dat de werkomgeving van medewerkers kan/zal veranderen. Wat ik meemaak is dat een aankondiging van een dergelijke verandering vaak start met een bijeenkomst, gesprek, nieuwsbrief, of verhaal over de komende verandering en wordt gepresenteerd door de ondernemer/directeur van de onderneming. Het uiteindelijke doel dat zei met het aankondigen van het verhaal beogen, is de medewerkers te informeren over de betekenis van die verandering en met de verwachting dat zij de ondernemer/directeur in de nieuwe toekomst gaan volgen. Die boodschap, een organisatieverhaal, is dus een belangrijk startmoment van de beoogde verandering.
En juist in die boodschap (het verhaal) gaan we voorbij aan wat medewerkers daadwerkelijk vinden, in beweging brengt en wat de veranderbereidheid van medewerkers positief beïnvloedt. En laat dat nu voor het grootste deel van emotionele aard zijn. Wat opvalt is dat de veranderbereidheid vooral wordt bepaald door drie van belang zijnde factoren: de emoties die de veranderingen oproepen, de betrokkenheid van de medewerkers bij het veranderproces en de meerwaarde van de verandering.
Helaas denken ondernemers daarbij veel te veel uit wat zij denken dat belangrijk is en te weinig uit de positie van de medewerker. Wat medewerkers belangrijk vinden en waar ze graag over geïnformeerd worden bij een verandering is:
– De situatie waarin het bedrijf en de prestaties van het bedrijf verkeren, goed of slecht;
– De invloed van de veranderingen op de samenleving;
– De invloed van de veranderingen op de klanten van het bedrijf;
– De invloed van de veranderingen op het team waarbinnen men werkt;
– De invloed van de veranderingen op de werknemer zelf.

Daarbij dient het verhaal wat de ondernemer/directeur gaat vertellen boeiend te zijn en dient het te verbinden met emotie. Het dient inzicht te geven in de dromen en ambities van het bedrijf. Het moet een wenkend perspectief hebben, of zoals we kunnen zeggen: wat de steen in de vijver is waardoor alles gaat bewegen. Het moet zeker ook inzicht geven in welke tegenkrachten en uitdagingen moeten worden overwonnen en hoe deze worden overwonnen. Welke beslissingen moeten worden genomen en welke consequenties dat met zich meebrengt. En tot slot moet het metaforen bezitten van het gewenste voorbeeldgedrag.

Als de ondernemer/directeur de worsteling van en de tegenwerking duidelijk kan maken, gaan de medewerkers de ondernemer/directeur meer zien als een boeiende en dynamische persoonlijkheid. Het onderkennen van de schaduwzijde waarin het bedrijf verkeert, maakt het verhaal juist geloofwaardig. Het is van belang dat de situatie waarin de onderneming verkeert, de tegenwerkingen en de worsteling niet onder het tapijt wordt geveegd. Veelal geven ondernemers/directeuren de voorkeur aan een rozig en saai verhaal om het wereldbeeld te schetsen, terwijl ze de problemen in de voorgrond dienen te schetsen en juist te laten zien hoe ze die gaan overwinnen.

De belangrijkste aanbeveling is wellicht dat leiders de kenmerken van een goed organisatieverhaal moeten gaan gebruiken om de ‘kracht van het verhaal’ te vergroten. Leiders die geen organisatieverhalen als instrument inzetten, laten kansen liggen om de veranderbereidheid te vergroten.

Om meer te weten te komen over een goed organisatieverhaal kan ik je het boek van Stephen Denning ,The leadership Guide to Storytelling (2011) aanbevelen.

Tot mijn volgende blog.

Share this Post